Algemene Voorwaarden
1. De Algemene Voorwaarden zijn zowel van toepassing op de leveringen van diensten als op de verkoop van goederen. Deze worden door het invullen van de bestelbon, aanvaarden van een offerte of het geven van een opdracht via andere communicatiekanalen door de klant als aanvaard beschouwd.
2. Betaling:
2.1. Bij gebrek aan volledige betaling door de klant binnen de 14 kalenderdagen (+ drie werkdagen indien niet via elektronische weg) na verzending van de eerste betalingsherinnering is er van rechtswege en zonder ingebrekestelling een schadevergoeding verschuldigd van:
- €20 als het verschuldigde bedrag lager dan of gelijk is aan €150;
- €30 vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag boven de €150;
- €65 vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag boven de €500, met een totaallimiet van €2.000.
2.2. Bij gebrek aan volledige betaling door de klant binnen de 14 kalenderdagen (+ drie werkdagen indien niet via elektronische weg) na verzending van de eerste betalingsherinnering is de klant van rechtswege en zonder ingebrekestelling een interest verschuldigd ten belope van de wettelijke rentevoet voor betalingsachterstand bij handelstransactie, zie artikel 5, lid 2 van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties. Deze interesten worden berekend op de nog te betalen som.
2.3. Zolang geleverde goederen en diensten niet volledig zijn betaald, blijven zij eigendom van de verstrekker. Niettemin gaan alle risico's gekoppeld aan de verkochte goederen en diensten over op de koper vanaf het ogenblik van levering.
2.4. Indien de klant zijn verplichtingen, onder meer betalingsverplichting, niet tijdig nakomt, zijn wij gerechtigd om verdere leveringen en diensten stop te zetten en de overeenkomst van rechtswege en zonder ingebrekestelling als ontbonden te beschouwen.
3. Klachten en betwistingen:
3.1. Ingeval van betwisting zijn alleen de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Ieper daartoe bevoegd.
3.2. Klachten moeten door de klant gebeuren binnen de 8 dagen van factuurdatum.
4. Geleverde producten:
4.1. Afwijkingen in kleur tussen door ons geleverde producten en door ons voorgelegde foto's, stalen of modellen, kunnen nooit aanleiding geven tot verbreking van het contract, prijsvermindering of schadevergoeding.
4.2. Wij wijzen elke verantwoordelijkheid af betreffende de bewaring en de toepassing van de door ons geleverde producten. De klant dient zich strikt te houden aan de voorschriften van de fabrikant.
5. Annulering:
5.1. Voorschotten worden uitsluitend terugbetaald in geval van weigering of annulering van de opdracht door ons. Annulering of stopzetting van de opdracht door de klant kan enkel in het geval dat betaalde voorschotten meer bedragen dan de eindfactuur, leiden tot de terugbetaling van het verschil tussen beide bedragen.
5.2. Indien de klant een opdracht annuleert vooraleer er werken plaatsgevonden hebben, maar er door ons wel al goederen voor aangekocht werden, is de klant alsnog verplicht deze goederen van ons aan te kopen.
5.3. In geval van annulering van een plaatsbezoek door de klant, minder dan 24 uur voor de afspraak, kan een vergoeding aangerekend worden ten bedrage van de voorziene tijd van de afspraak, vermenigvuldigd met het op dat moment geldende uurloon, met een minimum van één uur.
5.4. In geval van annulering van de opdracht door de klant, minder dan 48 uur op voorhand, kan een vergoeding aangerekend worden voor de gederfde winst (werkuren die geblokkeerd waren ten voordele van de klant, waardoor werkuren verloren gaan).
6. Offertes:
6.1. Geldigheid: Offertes zijn strikt geldig voor een periode van 30 dagen vanaf de datum van uitgifte, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. Na deze periode is de opdrachtnemer niet gebonden aan de voorwaarden van de offerte, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
6.2. Onvoorzienbare omstandigheden: Alle omstandigheden die bij het indienen van de offerte redelijkerwijze onvoorzienbaar waren en onvermijdbaar zijn, en die de uitvoering van de overeenkomst financieel of anderszins zwaarder of moeilijker maken dan normaal voorzien is, zullen worden beschouwd als gevallen van overmacht. Zij geven ons het recht om de herziening of ontbinding van de overeenkomst aan te vragen.
6.3. In geval van wijziging van de prijzen van vermelde grondstoffen en goederen alvorens deze door ons aangekocht werden, hebben wij het recht om deze prijswijziging te verrekenen. De klant wordt van eventuele wijzigingen schriftelijk op de hoogte gebracht.
6.4. De vermeldde werktijd is in alle gevallen een inschatting, een afwijking hiervan geeft geen recht op het verbreken van de overeenkomst.
7. Btw-tarief:
Alle prijzen zijn standaard onderhevig aan de wettelijke 21% btw.
Een verlaagd btw-tarief van 6% kan van toepassing zijn indien aan alle onderstaande voorwaarden wordt voldaan*:
(1) de werken worden verricht aan een woning waarvan de eerste ingebruikneming heeft plaatsgevonden in een kalenderjaar dat ten minste tien jaar voorafgaat aan de datum van de eerste factuur met betrekking tot die werken;
(2) de woning, na uitvoering van die werken, uitsluitend of hoofdzakelijk als privéwoning wordt gebruikt;
(3) de werken worden verstrekt en gefactureerd aan een eindverbruiker.
Bij gebrek aan schriftelijke betwisting binnen een termijn van 30 dagen vanaf de ontvangst van de factuur, wordt de klant geacht te erkennen dat het correcte btw-percentage werd toegepast.
8. Privacy en persoonsgegevens:
Alle persoonlijke gegevens die worden verstrekt door de klant worden uitsluitend gebruikt voor het verwezenlijken van opdrachten die de klant aan ons heeft toevertrouwd. Deze gegevens zijn beveiligd ter bescherming en garantie tegen diefstal, hacking, vernietiging of falsificatie.
De gegevens van de klant zijn alleen toegankelijk door personen die gemachtigd zijn ze te verwerken en dit uitsluitend in het kader van de opdrachten die de klant heeft toevertrouwd.
* Wettelijke standaardverklaring inzake verlaagd btw-tarief: "Btw-tarief: Bij gebrek aan schriftelijke betwisting binnen een termijn van één maand vanaf de ontvangst van de factuur, wordt de klant geacht te erkennen dat (1) de werken worden verricht aan een woning waarvan de eerste ingebruikneming heeft plaatsgevonden in een kalenderjaar dat ten minste tien jaar voorafgaat aan de datum van de eerste factuur met betrekking tot die werken, (2) de woning, na uitvoering van die werken, uitsluitend of hoofdzakelijk als privéwoning wordt gebruikt en (3) de werken worden verstrekt en gefactureerd aan een eindverbruiker. Wanneer minstens één van die voorwaarden niet is voldaan, zal het normale btw-tarief van 21% van toepassing zijn en is de afnemer ten aanzien van die voorwaarden aansprakelijk voor de betaling van de verschuldigde belasting, interesten en geldboeten."